Fokusér på dit åndedræt, når du mediterer. Det hjælper dig til at finde ro og mærke dig selv. Foto: Unsplash

Meditation på jobbet: Træk stikket i fem minutter

6. maj, 12:34
Meditation behøver ikke at tage alt din tid. Du behøver blot at bruge 5-15 minutter om dagen på at finde tilbage til dig selv.

Du behøver hverken dyre meditationskurser eller at være inkarneret buddhist for at finde tilbage til dig selv i en stressfyldt hverdag, hvor dit job måske fylder for meget i dine tanker.

Nogle få simple meditationsøvelser, som du også kan lave på jobbet, kan nemlig hjælpe dig til at øge din koncentration og være mere til stede i dig selv.

Anne Maj van der Velden, der er psykolog og ph.d.-studerende ved Institut for Klinisk Medicin, anbefaler blandt andet, at du prøver øvelsen, der hedder "7/11".

Træk vejret og tæl 

Træk vejret ind, imens du tæller til syv, og pust så ud, imens du tæller til 11.

- Fokuser på vejrtrækningen, som den er. Det kan give ro og afstand til dine tanker. Du kan også flytte fokus ud i kroppen og væk fra det mentale, siger hun.

Hun anbefaler at bruge meditationsapps til at komme i gang. Mange apps har korte øvelser på tre til fem minutter, som du kan bruge, når du eksempelvis er på job.

Overlæge og lektor ved Aarhus Universitet Lone Overby Fjorback, har også nogle enkle trick til, hvordan du kan finde tilbage til dig selv, når du bliver fanget i hverdagens stress.

Hun arbejder med meditation i sit job som leder af Dansk Center for Mindfulness.

- Du skal tage noget tid, hvor du sidder stille og bare er i dig selv. Du skal ikke forvente, at der er ro eller uro. Du skal bare lægge mærke til dig selv, siger hun og tilføjer:

- Læg mærke til, at du har kontakt til jorden, og at den holder dig. Og sørg for at ryggen er ret, men lad den ikke hvile på ryglænet, siger hun.

Lav ingenting i 5 minutter

Du kan sagtens gøre det, imens du sidder på din kontorstol. I stedet for at se på din mobil eller blive forstyrret af andre ting, så giv dig selv fem minutter, hvor du intet laver.

- Hvis du er sur, skal du sætte dig ned og lægge mærke til, at du er sur. Hvis du er glad, så vær det. Du skal bare være dig selv, siger Lone Overby Fjordbak.

Ofte kan det også hjælpe bare at sidde og kigge ud af vinduet i fem minutter på en travl arbejdsdag, hvor du har glemt at have fokus på dig selv, tilføjer hun.

Lone Overby Fjorback forklarer, at du bliver god til at tage de små pauser, hvis du hver dag øver 15 minutters meditation derhjemme.

Meditationen vil ligesom alt andet kræve øvelse. Du kan altså ikke regne med at være ekspert første gang.

Anne Maj van der Velden understreger samtidig, at det ikke er en sport, hvor du får bestemte resultater. I stedet gælder det om at være sig selv og være til stede i nuet.

FAKTA: De to grundlæggende meditationsformer

- Der findes mange former for meditation, men der er to grundlæggende typer, som alt andet udspringer fra.

- Koncentrationsmeditation, hvor man koncentrerer sig om et bestemt punkt i meditationen - eksempelvis åndedrættet eller et punkt på kroppen.

- Open monitoring-meditation, hvor alle de indtryk, der omgiver en, bliver en del af meditationen. Man fokuserer ikke på noget, men lader det hele flyde forbi.

Kilde: psykolog og ph.d.-studerende Anne Maj van der Velden.

/ritzau fokus/