20 minutter i naturen kan dæmpe stress
I New Zealand har sundhedsministeriet indført såkaldte "green prescriptions" - altså grønne recepter - hvor blandt andet vandring og fysisk aktivitet indgår i behandlingen af livsstilssygdomme. Foto: Unsplash

20 minutter i naturen kan dæmpe stress

3. maj, 13:25
Naturen kan sænke vores niveau af stresshormonet kortisol. Og det kræver ikke, at du vandrer Caminoen, men bare nogle ugentlige gåture.

Det kan føles afslappende at gå en tur i skoven eller slentre ved vandet. Og nu viser ny forskning, at en daglig dosis natur ligefrem kan modvirke stress.

20 minutter i grønne omgivelser er nemlig nok til at sænke nemlig vores niveau af stresshormonet kortisol. Det viser et studie fra University of Michigan, som er offentliggjort i psykologitidsskriftet Frontiers in Psychology.

- For at opnå den største effekt i forhold til at sænke sit niveau af stresshormonet kortisol, skal man bruge 20-30 minutter på at sidde eller vandre i naturomgivelser, siger forskningsleder og professor MaryCarol Hunter.

Studiet blev udført over otte uger, hvor deltagerne tre gange om ugen skulle opholde sig mindst ti minutter og gerne længere i naturen.

Her var effekten større, jo længere man tilbragte i naturen, men bare 20-30 minutter var nok til at sænke niveauet af stresshormoner markant.

Det ligger fint i tråd med, hvad man ellers ved fra forskningen, siger psykolog Kim Nygaard, der er faglig leder af Psykoterapeutisk Institut Aarhus og selv bruger naturvandring som terapi.

Læs også: Tag tid til dig selv med god samvittighed

Han nævner et eksempel fra New Zealand:
- Når folk går til lægen med en depressionslignende tilstand, så bliver der udskrevet en grøn recept, som består i vandreture ad naturskønne ruter. Herefter kigger man på, om personen stadig kræver behandling, siger han.

Det skyldes blandt andet, at naturen stiller andre krav til både krop og hjerne. Og mens man i dagligdagen skal "gøre" rigtig mange ting, så skal man i naturen bare "være", forklarer han.

- Når vi er i byen, sidder foran en skærm eller er på sociale medier, så fungerer vores nervesystem og sind på en sådan måde, at vi er mere "alert", siger Kim Nygaard.

Naturen giver derfor en unik mulighed for at falde til ro, forklarer han. Men det forudsætter, at du ikke bare overfører dagligdagens nyttetankegang.

- Vi kan sagtens løbe en tur i naturen, kigge på vores løbe-gadgets, og se hvor hurtigt vi løber. Men vi har også brug for at komme ud og bare være, siger Kim Nygaard.

Hvis man derimod får skuldrene ned og lader sig bombardere af naturens sanseindtryk, vil man være tilbøjelig til at vende opmærksomheden udad – frem for indad mod det, der nager.

Samtidig kan turen give et andet perspektiv.

- Bare det at lave et sceneskift kan give luft til at anskue tingene på en anden måde med mere ro, overskud og klarhed. Og der kommer den daglige gåtur ind i billedet som en virkelig god ting, siger Kim Nygaard.

FAKTA: Så længe skal du være i naturen

- Det amerikanske studie viser, at 20-30 minutters natur er nok til at reducere kortisolniveauet markant.

- Hvis man opholder sig mere end en halv time i naturen, er der stadigvæk stressreducerende effekter, men ikke markant flere.

- Kim Nygaard anbefaler dog stadigvæk, at man supplerer de korte daglige naturture med nogle af længere varighed.

- Forsøgspersonerne i det amerikanske studie valgte selv, om de sad, vandrede eller slentrede i deres selvvalgte naturområder.

Kilder: University of Michigan, Frontiers in Psychology, autoriseret psykolog Kim Nygaard.

/ritzau fokus/

Kontakt
Redaktionschef for A4 Medier

Iver Houmark Andersen
[email protected]
+45 27277661

Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Job er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]"


Annoncering

Forretningsbetingelser