Guide til den gode jobsamtale

Guide til den gode jobsamtale

27. nov 2018
Du slap igennem første runde. Dem, der nu bestemmer over din umiddelbare fremtid har læst, hvad du har skrevet, vurderet dine kompetencer og inviteret dig til liveshowene jobsamtalen. Louise Theil, teamleder ved HKs karrieretelefon, guider dig her igennem, hvordan du forbereder dig og gør det stærkeste indtryk til jobsamtalen.

Denne artikel er tidligere bragt på HK privat og bringes på A4 Jobliv i samarbejde med HK privat

Kend alle detaljerne for jobsamtalen

- Hvor bliver den holdt? Hvor skal du henvende dig? Hvor mange og hvem er med fra arbejdsgiverne? Og hvor lang tid varer samtalen? Der er stor forskel – både mentalt og praktisk – på at forberede sig på en samtale, alt efter om den varer 25 minutter eller 45 minutter. Hvis du ikke selv får informationerne, når du bliver inviteret, så er det helt ok at spørge.

 Kom ikke for tidligt

- Det siger sig selv, at man skal komme til tiden. Men undgå også at komme for tidligt. Prøv at være der 10-15 minutter før, så du har tid til at låne et toilet og ikke sveder eller er forpustet. Hvis du kommer for tidligt, risikerer du også at møde en af de andre kandidater på vej ud, og det er bare uheldigt. Også i forhold til dig selv, fordi det nemt sætter tankerne i gang om, at han/hun virker mere tjekket og selvsikker og står og griner og hygger med dem, der skal ansætte. Det har du ikke brug for, hvis du i forvejen er nervøs. 

 Lad vær med at tage for pænt tøj på

- Du skal ikke stadse dig ud til jobsamtalen. Den bedste tommelfingerregel er, at du skal tage det tøj på, som du ville have haft på, når du går på arbejde. Men vær selvfølgelig pen og ren og velduftende. Det afhænger selvfølgelig også af, hvad det er for et job. Søger du job som receptionist er det selvfølgelig vigtigere at gøre lidt ekstra ud af dig selv, end hvis det er som IT-supporter. 

 Husk at tage dine ting med

- Din hukommelse er nødvendigvis ikke så god, hvis du er nervøs, så sørg for at tage jobopslaget (husk at printe det ud, inden det bliver pillet af Internettet), dit cv og din ansøgning med og hav det liggende foran dig. Det kan også være en god idé at have en blok og en kuglepen med, hvis du har behov for at notere noget. 

Husk, at de kan lide dine kompetencer

- Du starter ikke fra nul. Det er vigtigt at minde sig selv om, som en mental forberedelse. Dem, du skal ind og snakke med, har set dig an på skrift og vurderet, at du har nogle kompetencer, som de kan bruge. Ellers var du ikke blevet valgt ud som meget få ud af ofte rigtig mange ansøgere. Det er en sikkerhed og selvværd, du bør bære med dig til samtalen.

Forbered 3 overskrifter - og vend tilbage til dem

- Du kommer ikke til at kunne fortælle alt, du gerne vil. Derfor skal du forsøge at vinkle dig selv, så godt du kan. Det kan du gøre ved at forberede tre overskrifter på grunde til, at de skal ansætte dig. Det kan både være rent fagligt funderet eller mere spille på motivationen. Hav hele tiden de tre overskrifter i baghovedet og vend tilbage til dem, så meget du kan under samtalen uden at det bliver kunstigt, så du sikrer dig, at det er i hvert fald de tre ting, de kan huske dig for, når samtalen er slut. 

Forbered dig på det, du allermindst vil spørges om

- Rigtig mange går til jobsamtale med den her tanke om, at ’bare de nu ikke spørger om det og det’. Vi har alle sammen dårlige sider og ømme tæer. Men i stedet for passivt at håbe på det bedste, så find ud af, hvad du allernødigst vil spørges om – og forbered gode svar på det.

Forbered dig på, at de spørger om dine huller i CV’et - og vær glad for det

- Hvis du har været ledig, på barsel, sygemeldt eller på andre måder har huller i dit CV, vil du næsten med garanti blive spurgt ind til det. Så du skal sørge for at have gode svar til dine huller. Langt de fleste kandidater har huller, og hvis du fokuserer på, hvad du har lært, og hvilke beslutninger du har truffet undervejs, er det ikke i sig selv et problem. Men undgå at fremstille dig selv som et offer. Det er der ikke ret mange, som bryder sig om. Og så skal du i øvrigt være glad for, at de spørger ind til dine huller. Det er sjældent en fordel for dig, hvis arbejdsgiveren skal sidde og gætte sig til noget efter samtalen.

Pas på, at du ikke snakker hele tiden

- Hvis du går fra samtalen og synes, at du har snakket hele tiden, så kan det godt være lidt uheldigt. Det er vigtigt, at du gør dit for at få skabt en god dialog. Derfor er det en god idé, hvis du på forhånd har forberedt et par virkelig gode spørgsmål til arbejdsgiveren. Nysgerrighed over for virksomheden viser også en motivation.

Sørg for at tale til alle de tilstedeværende

- Husk at få øjenkontakt og snakke til alle på den anden side af bordet. Det kan også være en rigtig god idé at være opmærksom på at kigge på de rigtige alt efter emnet. Hvis det er større strategitanker, så henvend dig eksempelvis til chefen, mens du ved mere dagligdags opgaver kan henvende dig til en mellemleder eller medarbejderrepræsentant, alt efter hvem der er til stede. 

Lad som om, at du har jobbet, når du taler

- Fortæl dem, hvordan du vil løfte jobbet og løse arbejdsopgaverne med baggrund i dine erfaringer ud fra din forestillingsevne om, hvordan jobbet er. Så kan det godt være, at det ikke er strengt faktuelt korrekt i forhold til virksomhedens arbejdsgange. Men det viser, at du sætter dig i deres sted og gør en indsats for at knytte dig til arbejdspladsen. Det samme når du kommer med idéer til, hvordan arbejdsopgaverne kan løses anderledes. Selvfølgelig kender du ikke virksomhedernes arbejdsgange i detaljer, og det kan godt være, at de ikke køber ind på dine idéer, men det viser, at du tænker ud af boksen og har gjort dig umage. 

Erstat kritik med nysgerrighed

- Hvis du har en fornemmelse for, at dine ideer til at ændre arbejdsopgaver vil blive opfattet som en kritik af virksomheden, så erstat det med nysgerrighed; hvorfor gør I egentlig sådan? Nysgerrighed er altid positivt og vender det om og giver virksomheden anledning til at være selvkritiske og dermed invitere sig til at komme med ideer til, hvordan tingene kan gøres anderledes. 

Læg vægt på din motivation for jobbet

- Helt overordnet kan man sige, at en arbejdsgiver kigger på tre overordnede spørgsmål: Kan hun det her? Vil hun det her? Og har hun forstået, hvad for en virksomhed, vi er? Vil hun det her – altså motivationen betyder mere, end man skulle tro. Der er ikke ret mange arbejdsgivere, som forventer det perfekte match, som bare kan puttes 100 procent i stikket og løse alle opgaver med det samme. Med mindre det er et vikariat, så er der selvfølgelig andre ting på spil. De vil have en motiveret medarbejder, som kan se sig selv udvikle sig i jobbet. 

Vær ærlig om dine mangler

- Du skal passe på med at falde i floskelfælden, hvor alle mangler kan vendes om til noget positivt. For det kan de ikke. Du skal vove en vis ærlighed om dine svagheder, men eventuelt formuleret som ting, du arbejder på at blive bedre til. Arbejdsgiverne ved jo godt, at ingen er perfekte, og nogle arbejdsgivere kan godt lide at krakke lidt i lakken. Så hvis du blot svarer det, du tror arbejdsgiveren gerne vil høre i stedet for at anerkende dine svagheder og være autentisk, så risikerer du at komme på overarbejde med gentagne spørgsmål til noget, der måske ikke skal fylde meget i jobsamtalen.

Lad vær med at spille en anden end du er

- Du skal selvfølgelig smile, holde øjenkontakt og give et fast håndtryk. Det kan de fleste også klare. Men hvis du er introvert, skal du lade være med at anstrenge dig for at virke ekstrovert. Det er vigtigt, at I passer godt sammen, og sommetider er det netop en mere introvert, som vil passe bedre ind end en ekstrovert – og omvendt. Der er ikke nogen tvivl om, at humor kan være med til at lette lidt på trykket og nervøsiteten, men du får ikke jobbet på at være sjov. Hvis du bare ikke er sjov, så lad vær! Falder det dig naturligt at smide en skæv bemærkning, så gør endelig det. Og lad vær med at lyve! Det er aldrig en god idé. 

 Bring ikke selv løn på banen

- Lønnen kommer ofte ikke på bordet ved den første samtale, og du skal ikke selv bringe den på bordet, men holde fokus på din motivation. Hvis du bliver spurgt om, hvad du tjener nu, så svar med din bruttoløn, altså inklusiv pension, tillæg og så videre, og lad dem så selv spørge ind til det. Det er selvfølgelig en god idé at benytte dig af HK’s lønstatistik, inden I når frem til en lønforhandling. 

Slut af med at sige noget positivt - hvad som helst

- Det allersidste, du siger skal efterlade en positiv stemning. Allerbedst, hvis du kan formulere, hvorfor det har været en positiv oplevelse for dig at være til samtalen. Men ellers hvad som helst. At de sidder i en flot bygning, at her virker rart, eller at der er en god stemning med lidt højt til loftet. Men igen; vær ærlig. Sig kun det, du selv fornemmer og ikke bare noget, som du tror at arbejdsgiveren bare gerne vil høre. 

 

Læs også om, hvordan du målretter dit CV: 

Læs også om, hvordan du skriver en god, motiveret ansøgning: 

 

Kontakt
Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Job er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser

Cookies

Brug for hjælp?

Hvis du har spørgsmål til abonnementer, jobannoncer eller generelt behov for hjælp, så skriv til [email protected] eller ring 93 99 04 60 ...