20161103-085530-A-1920x1279we__1_
Den gode tillidsrepræsentant har styr på, hvad der bliver talt om blandt kollegerne, mener arbejdsmiljøchef hos Lederne, Lars Andersen. (Arkivfoto) Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Chefer:
Sådan er den gode TR

27. sep. 2021 06.00
Ledere og arbejdsgivere er ikke i tvivl om, hvilke egenskaber en god tillidsrepræsentant skal være i besiddelse af.

En god tillidsrepræsentant kan betyde alverden for en virksomhed. 

Sådan lyder det fra flere arbejdsgiver- og interesseorganisationer.

- Det betyder rigtig meget for en arbejdsplads, at der er en god tillidsrepræsentant, fordi samarbejdet er helt afgørende. Og det er ligegyldigt, om det er en offentlig eller privat arbejdsplads.

Det siger Lars Andersen, der er arbejdsmiljøchef hos interesseorganisationen Lederne, der repræsenterer de ledere, der skal samarbejde med tillidsrepræsentanterne i det daglige.

LÆS OGSÅ: Signalement af den gode TR: - Er der altid, når det brænder på

A4 Overenskomst hylder Danmarks tillidsrepræsentanter ved at kåre Årets TR 2021, og i den forbindelse har vi spurgt arbejdsgivere og ledere på den anden side af bordet, hvad de mener karakteriserer en god tillidsrepræsentant.

- Det handler fra vores synspunkt om at have en forståelse for virksomhedens situation og forhold. Tillidsrepræsentanten skal have en indsigt og en vilje til at sætte sig ind i de problemstillinger, som arbejdsgiveren kæmper med og have en evne til at inddrage det i samarbejdet. Samtidig skal man have en føling med, hvad kollegernes interesser og ønsker er og være i stand til at viderebringe det til arbejdsgiveren, siger Peer Laier, der er personalejuridisk chef hos Dansk Industri (DI).

Han understreger, at der er en vigtig forudsætning for, at samarbejdet med arbejdsgiveren bliver optimalt:

- Det er supervigtigt, at man har styr på sit mandat og faktisk er i stand til at repræsentere medarbejderne og agere på vegne af kollegerne.

Samarbejde og dialog er essentielt 

En lignende melding kommer fra Dansk Erhverv.

- Tillidsrepræsentanten arbejder som bindeled mellem sine kolleger, sin organisation og virksomheden og er dermed med til at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold. For Dansk Erhverv er den gode tillidsrepræsentant en person, der nyder respekt hos alle parterne og som er med til at skabe dialog og løsninger, når behovet herfor opstår, siger souschef og advokat Marianne Bækgaard Nielsen.

Skal din tillidsrepræsentant løbe med guldet?

A4 Overenskomst hylder Danmarks tillidsrepræsentanter ved at kåre Årets TR 2021.

Vi hylder de mennesker, der har båret kollegerne gennem en svær tid med corona­krise og vist lidt ekstra overskud. Fortjener din TR en hyldest? Er hun den, der skaber tryghed og tillid med et skulderklap? Ham, der skaber ro, når rygterne om fyringer breder sig?

Vinderen kåres til den store prisfest den 25. november 2021 i DR Byen.

Hos Lederne fremhæver Lars Andersen også samarbejde og dialog som altafgørende.

- Medarbejderne skal kunne mærke, at det giver mening at henvende sig til en tillidsrepræsentant. Det kræver også, at lederen er lydhør, har en dialog og giver tillidsrepræsentanten nogle muligheder for at komme tilbage til medarbejderne med konkrete resultater, siger han og understreger, at det går begge veje.

- Det er en fælles dialog. Det kræver lydhørhed. Det at have en god tillidsrepræsentant kræver også en god ledelse. Hvis du vil være en dygtig leder, kræver det, at du har en god tillidsrepræsentant, og hvis du vil være en god tillidsrepræsentant, kræver det, at du har en god leder.

Plads til forbedringer

Generelt hører man hos Lederne stor ros af tillidsrepræsentanterne blandt organisationens medlemmer. Men der er nogle steder, hvor der er plads til forbedringer, påpeger Lars Andersen og fremhæver de mange sager og oplevelser om sexchikane, som ifølge ham viser, at der fortsat er noget at arbejde med - også for tillidsrepræsentanterne.

- Mange af de udfordringer, vi står overfor, handler om betydelige kulturforandringer. Her skal vi have tillidsfolk, som er meget aktive i disse forandringer og bevidste om deres ansvar og rolle i at drive kulturforandringen. TR er vigtige kulturbærere, siger han og fortsætter:

- Derfor skal de også træde i karakter og være klar til at løfte opgaven sammen med ledelse og arbejdsgivere, ligesom det skal være trygt for medarbejderne at gå til deres repræsentanter, når noget halter med kulturen – eller den udvikler sig i en uheldig retning.

Også hos DI er der en generel positiv oplevelse af tillidsrepræsentanterne ude hos medlemsvirksomhederne, men hvis personalejuridisk chef Peer Laier skal pege på et enkelt sted, hvor der er plads til forbedringer, handler det om at kunne sætte sig i arbejdsgiverens sted.

- Det er ikke altid, at de har forståelse og indsigt i virksomhedens forhold og virksomhedens situation. Det kunne man godt tænke sig nogle gange, at man havde en større forståelse for, når man sidder på vores side af bordet. Der er nogle behov, som man er nødt til som virksomhed at se på, siger Peer Laier og tilføjer:

- Men det ligger selvfølgelig også i kernen af forskellen mellem tillidsrepræsentanten og arbejdsgivers interesser.